Rank Traffic di Alexa

Aku sering melawat blog2 melayu di malaysia ni.. Sambil aku round2,, aku pasti akan tengok rank alexa nya.. Then aku akan tengok 'page view' @ counter widget yang memaparkan berapa banyak kali orang tengok @ selak halaman blog tersebut.. Lepastu baru aku akan tengok pe kandungan dalam blog tu..

Aku ada terfikir.. Macam mana orang sampai boleh ada 1 juta page view,, tapi ranking dia 20 juta.. Ada yang follower beribu ribu tapi ranking dia 12 juta.. Ada yang post lebih 1 ribu post yang di posting dan update setiap hari,, tapi ranking lebih 6 juta..

Sebelum ni aku pernah terfikir,, macam mana aku nak bagi naik ranking aku eh.. mula2 aku fikir,, aku nak naikkan follower.. sebab aku tengok blog orang banyak follower.. maybe leh tambah rank.. tapi,, oleh sebab blog aku ni pentingkan diri sendiri,, tak de jaga hati sesiapa selain ati aku je,, maka,, kurangla orang nak jadi follower.. dan lagi,, aku pulak jenis malas nak follow orang kalau tak da sebab.. Sebab bila kita dah jd follower orang yang kita follow,, pasti ada la isi kandungan yang akan menarik kita selalu masuk blog tu.. Sebab bila kita buka "blogger home",, kat bawah tu akan tersenarai list "blog follower" punya entry.. Dan selalunya aku just follow blog yang sentiasa update.. Sebab kadangkala banyak sangat blog yang tak update2,, jadi tersadai gitu aje kat blog.. so,, dengan semua sebab ni memang layak la kalau aku kata aku ni  pentingkan diri sendiri dalam berblog.. Heeeeee....

Aku kadang2 je update blog.. macam sekarang ni baru je nak update.. rank aku sekarang dapat "944,840" je.. tapi ok la tu.. dari minggu lepas,, aku punya dalam 1 juta lebih.. muahahaha... Dari awal aku tak pernah terfikir untuk buat blog untuk bagi orang tengok,, tapi sekarang aku suka pulak bila "stats" aku sentiasa menaik dari sehari2.. suke2... hehehehehe....

Jadi,, rank alexa aku suka tengok disebabkan bila rank kita semakin naik,, maka carian kat google pun makin bertambah..Ada juga aku tengok beberapa buah blog yang memaparkan blog yang cantik,, design yang menarik,, tapi yang masalah nya loading dia.. lembab nak mampus.. naik menyampah aku nak buah.. nak buka "home page" pun amik masa 5 min,, apa jadah gitu??? tapi itu la dia kelemahan orang2 kita.. maybe luar negara pun alami benda yang sama,, tapi dah aku search dalam malaysia,, aku tau malaysia je lah.. Masalah kita adalah loading lambat.. nak buka 1 blog je dah makan masa..

Dari apa yang aku tengok,, banyak website2 besar sekarang memang punya traffic yang banyak disebabkan loading cepat.. standard 5 saat normal..nak lagi best,, tekan je enter dah masuk site.. itu paling bagus.. tapi ramai orang tak tau kenapa blog dia lembab,, loading lama.. aku ada buat kajian sikit dan aku menjumpai 1 sebab utama yang buat dia lembab..

Sebab,, oleh sebab owner blog nak cantikkan blog,, dia mesti nak cari widget2 yang cantik2.. tapi dia tak cek dulu samada punca kelembapan loading blog dia tu adalah sebab widget tu,, tapi sebab cantik,, dia pun masukkan je terus.. tapi rupanya benda ni lah penyebab kelembapan blog dia.. then,, boleh jugak kita kata disebabkan link dan picture yang banyak dari website lain,, kita pulak just copy je dan masukkan kat blog.. itu pun jadi punca..

Banyak tutorial blog yang boleh kita ikuti,, tapi kebanyakan nya tak cakap tentang "kenapa loading blog slow".. @ pun memang ada tulis tapi,, takda penyelesaian.. just takat penyelesaian suruh buang widget,, itu pak mat tempe pun tau buat.. tapi,, persoalannya,, kita nak blog kita cantik,, kalau buang widget tu,, jadi buruk la blog kita tu.. so,, aku cuba cari benda lain dan akhirnya aku dapat dah camne nak buat.. dari aku buang,, elok aku biarkan.. aku cuma modified sikit dengan edit html,, code dia aku tukar,, aku buat lain,, di mana aku sorang je guna code tu dalam dunia ni,, dan itu yang membuat blog aku jadi laju seperti orang yang baru buat blog.. loading cepat je.. macam takda widget.. padahal widget melambak ni..

Dengan floating facebook nya,, histats,, live feed,, dan banyak lagi yang aku import widget dari tempat lain yang kebanyakan fungi di hiddenkan.. dia cuma bekerja di belakang tadbir saja.. tu nuffnang pun aku buat je,, so,, blog aku memang banyak widget.. lebih 20 widget yang telah aku install kat blog aku,, dan,, tadi aku tanya member sekerja aku,, "benda apa ko letak kat blog ko ni sampai lembab sangat".. dia kata,, "banyak aku letak".. dia bagi aku tengok layout dia.. cuma ada dalam 6 widget aje,, tapi dah lembab nak mampus.. ape kes?? aku punya yang ada lebih 20 widget ni pun ok je.. takda pun lembab sangat.. tengok widget dia pun ok je,, memang amik dari blogger sendiri.. tapi kenapa tetap lembab?

Aiseh,, aku ada kerja plak.. ada lampu blinking bilik otai.. muahahaha... so,, aku endingkan penulisan aku ni lah eh... so,, lajukan lah korang punya blog sendiri.. nanti insyaallah orang tak memaki hamun blog korang diatas kelembapan blog tersebut.. sebab aku pun selalu maki blog orang disebabkan kelembapan dan kadang2 boleh buat computer aku jadi "heng" sebab korang punya blog tu banyak sangat benda yang melembabkan... kalau nak bagi cepat sikit blog,, meh sini aku tolong repairkan template korang tu.. orait...

Adiossss.............

Catat Ulasan

0 Ulasan