Pakaian Jubah Di Pagi Subuh

Asaalmualaikum...

Nak strory sikit kat blog yang indah rupe dari kabar ni..

Alkisah pada suatu hari, menjadi kebiasaan aku bangun diwaktu pagi untuk menunaikan solat subuh berjemaah di masjid..selalu aku berpakaian biasalah..janji tutup aurat..baju t shirt, seluar or kain pelekat..cume ade 1 hari tu aku berpakaian lain sikit (bagi aku ler)..

Hari tu aku memakai jubah putih labuh, kopiah putih, seluar pon putih..dah nampk full set pemakaian ahli jemaah dah gayanya..Dah sampai masjid, aku amik wuduk and masuk masjid dan solat tahiyatul masjid dulu..aku solat di saff depan belakang imam.. Maka tunggulah azan subuh......

Maka, azan subuh dilaungkan..

Allahuakbar Allahuakbar
Allahuakbar Allahuakbar
Asyhaduallaailahaillallah
Asyhaduallaailahaillallah
Asyhaduannamuhammadarrasulullah
Asyhaduannamuhammadarrasulullah
Hayyaalassolah
Hayyaalassolah
Hayyaalalfalah
Hayyaalalfalah
Assolatuhoirum Minannaum
Assolatuhoirum Minannaum
Allahuakbar Allahuakbar
Laailahaillallah

Masyaallah...Terus aku mengangkat tangan membaca doa setelah azan dikumandangkan.......

Masa tu air mata ku menitis..
Jantungku berdegup kencang..
Dadaku seperti digoncangkan..
Aku berasa sangat kecil sekali..
Rasa sepenuh dosa dalam diri..

Allahuakbar.. terlalu berdosa aku ya allah...

Satu2 perkara terlintas..Tiap2 satunya adalah dosa..Tiap2 dosa itu perlukan permohonan maaf dari tuannya..
MENIPU..
MENGUMPAT..
SOMBONG & ANGKUH..
BERCAKAP BESAR..
BODOH SOMBONG..
SUKA MENUNJUK..
LALAI..
SUKA MENGENAKAN ORANG..
KERAP GUNA BAHASA YANG MENYAKITAN HATI..
MENYUSAHKAN ORANG LAIN..
...........stop di sini..

Yang aku dapat rasakan, dosa menipu lebih besar dari lain2..sebab aku tengah cuba menipu Allah swt...! Allahuakbar...........

Bila orang tanya, "kau dah solat?" Laju aku jawab "dahhh"..padahal x buat lagi..

Bila masuk waktu, aku buat2 sebok padahal solat tak boleh dilambatkan..

Bila tengah susah, duit takde, minta kat Allah, siap ckp lagi nak sedekah kat masjid..padahal bila ada duit, senyap..simpan bawah bantal..sorok2... Allahu......

Bila berjanji dengan orang, suka mengucapkan Insyaallah..tapi dalam hati dah niat, x nak pon..Aku guna nama Allah tapi aku lnsung x menghayati.. Allahuakbar...Masyaallah...

Dah habis  Iqamat, aku bangun nak tunaikan solat..tetiba tah sapa tolak aku kedepan hadi imam solat subuh..mampos.....

Penat aku cakap kat diorang, aku x berapa pandai..tapi diorang suruh juga disebabkan xda imam lain hari tu.. Allahu...

Aku dalam hati dah bersangka macam2 pada Allah... Rasa dah x nak pergi masjid dah lepas ni..Rasa malu dan menggigil.. Allahuakbar.. Mane x nye, x pernah aku pknk jadi imam, tetiba kena jadi imam...

Ya Allah.....

Aku tanamkan dalam hati, niat kerana Allah taala...

'Allahuakbar'
'Bismillah........................
........
........
........
........
........
........
........

Allahuakbar...para rakan2 sekalian.. Allah itu maha besar.. Tiada sekutu baginya.. Allah yang Esa.. Allahuakbar....!

Dalam usiaku hujung 20an ni, ini la kali pertama aku rasa sebahagia ni... Rasa betapa kerdilnya diri berdepan dengan Allah..Allah...Engkau jualah tempat aku bersyukur...

Aku nak bercerita panjang, tapi aku nak stop kat sini..Minta maaf banyak2 salah n silap..next time insyaallah aku tulis lagi..

Catat Ulasan

0 Ulasan